مهارت پاسخ به سوالات دارای واژه های راهنما درک مطلب هوش و استعداد معلمی ازمون فرهنگیان
واژه هاي راهنما:
براي پیدا کردن پاســخ صــحیح برخی ســؤالات بخش درك مطلب، میتوانید از بعضــی واژههاي خاص به عنوان راهنما کمک بگیرید؛ بدین صـورت که این واژهها یا معادلهایشان را در متن بیابید. یافتن این واژهها یا معادلهایشان شما را به پاسخ پرسش مذکور میرساند.
در مورد تســتهایی که جزئیات متن را مورد ســؤال قرار میدهند، واژههاي راهنما کارگشــا هســتند. اینگونه ســؤالات ممکن است درباره یکی از موارد زیر باشد:
- واقعیاتی که در متن بیان شدهاند.
- دلایل و مستنداتی که نویسنده براي حمایت از دیدگاه خود ارائه کرده است.
- جزئیات توصیفی که براي تعمق در متن یا پشتیبانی از آن استفاده شدهاند.
-
مثال:
خوشدلی جاري در آثار متعلق به سبک اولیه گوتیک به زودي محو میشود. تجربه او در مقام نقاش کارلوس IV که وي دردربار فاســدش به ســر میبرد،احتمالاً موجب تقویت رئالیســم غیراحســاســاتی و خشــک وي شــده اســت. گویا در تابلوي بزرگی که از خانواده کارلوس IV کشـیده اسـت، نمایشگاهی ازچهره هـاي عجیــب و عبوس افرادي فراهم میآورد کـه بــه اعتقــاد منتقـدان، از هوش لازم براي پی بردن بــه این کــه نقاش ایشان را به بازي گرفته است برخوردار نبودهاند. این شاهکار افشاي حماقت، خودنمایی و پستی که در سال 1800 آفریده شــد، یکی از منتقدان بعدي را بر آن داشــت تا موضــوع را درخور »خواربارفروشــی بداند که همراه خانواداش تازه برنده بلیت بختآزمایی شــده اســت.« نقاش در ســمت چپ صــحنه و کنار تابلوي خودش ایســتاده و به ســختی قابل تشـخیص اسـت. او با چهره خونسـرد و ریشـخندکنانش از وراي اشـخاص آن صـحنه، به تماشاگر مینگرد. گویا در این تابلو نشـان میدهد که در رنگآمیزي و اسـتفاده از رنگ روغن، مهارت خارقالعادهاي دارد. رنگها با درخششی آرام بر سطح تابلو شـناور شـدهاند و از هر رنگی با نهایت صـرفهجویی اسـتفاده شـده است. احجام بزرگ و توپر را با رنگهاي شفاف نشان داده است. گویا که در استفاده از نور معجزه میکرد، از شیوههاي کار استاد بزرگش بهره میگیرد.گویا با آفریدن یک سـلسله تابلو و گراوور طنزآمیز در فاصله سالهاي 1794 و 1799 به نام کاپریس و با مجسم کردن هیولاها، موجودات خارقالعاده، زنان و مردان مسـخشـده به نشانه نفرت از حماقت و نادانی، بر شدت انتقادهایش از خودخواهی و شــرارت آدمیان افزود. لیکن مداخله ناپلئون بناپارت در اســپانیا به ســال 1808 و درگیريهاي بعدي در اثر این مداخله، موضـــوع تازهاي را براي هنرمند مطرح کرد و آن نه حماقت و نادانی آدمیان بلکه وحشـــتها و فجایع جنگ بود. گویا در نقاشـیها و گراوورهایش بی آن که تسـلیم پیشداوريهاي ملی شود (با آن که یک میهنپرست بود) و بی آن که توجهی به عواطف تماشـــاگران داشـــته باشـــد، شـــرارتهایی را که آدمیان بر یکدیگر روا میدارند، بدون توجه به مســائل اشــخاصو درگیر به نمایش گذاشــت. او هنرمندي شــدیداً آیندهنگر به معناي امروزي کلمه اســت؛ پیکاســو در تـابلوي گرنیکا که خودش عنوان »درندهخویی و تاریکی« بدان داده اســــت، یک بار دیگر این آیندهنگري گویا را در برابر دیدگان ما زنده میکند و حقیقتی را که او گفته بود، با زبان صوري متفاوتی بازمیگوید.
-
سؤال:
- از نظر نویسنده متن، تغییر سبک و نگرش در کارهاي گویا، ……………………… .
- (1 حاصل توجه و تأثیر او از تعاملات انسانی پیرامونش بوده است.
- (2 ناشی از هوش سرشار و نفرت او از فساد دربار کارلوس IV بود.
- (3 ناشی از طنز تلخی است که ویژگی اصلی سبک هنري این هنرمند بود.
- (4 برخاسته از رهایی او از خوشدلی سادهگرایانه اولیه بوده است.
پاسخ: گزینه 2
در پاراگراف اول آمده اســت »خوشــدلی جاري در آثار متعلق به ســبک اولیه گوتیک به زودي محو میشــود. تجربه او در مقام نقاش کارلوس IV که وي در دربار فاسـدش به سـر میبرد،احتمالاً موجب تقویت رئالیسـم غیراحساساتی و خشک
وي شده است..« این جمله حاکی از تغییر سبک است. بنابراین علت تغییر سبک کار کردن در درباري فاسد است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.